Kuinka toimia vahingon sattuessa?

Yhteydenotto
X Sulje

Ota yhteyttä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Huoneistolle

tai kiinteistölle sattuvat vahingot eivät ole kovinkaan yleisiä ja useimmat meistä kohtaavat niitä onneksi todella harvoin elämänsä aikana. Tästä johtuen toimintamallit voivat olla epäselvät, etenkin jos ongelmatilanne on edelleen päällä. Kokosimme tiiviit toimintaohjeet erilaisiin ongelmatilanteisiin selvittääksemme kontaktipisteet ja prioriteetit eri toimenpiteille.

palsta-1

Yhteydenotot oikeisiin tahoihin

Mikäli vahinkotilanne on akuutti ja edelleen päällä, pyri tekemään tarvittavat toimenpiteet vahingon hallitsemiseksi ja lisävahinkojen ehkäisemiseksi. Palotilanteessa pyri suorittamaan ensisammutus omasta turvallisuudestasi huolehtien ja tee tarvittaessa ilmoitus hätäkeskukseen. Vesivahingon yhteydessä pääsy vesisulkuihin voi ehkäistä vahingon laajenemista. Mikäli tarvitset ammattilaisapua tai välineitä vahinkojen hallitsemiseen, ota yhteyttä taloyhtiösi huoltoyhtiöön.

Jos olet kiinteistön tai huoneiston omistaja, voit ottaa yhteyttä suoraan alueesi 24 h vahinkopäivystykseemme.

Pirkanmaa, Häme, Satakunta
050 403 6432

Pääkaupunkiseutu, Uusimaa, Päijät-Häme
050 366 5215

Kaakkois-Suomi
040 456 0216

Keski-Suomi
0400 155 166

Saat lisäohjeita lisävahinkojen ehkäisemiseksi ja vahingonhallintaan, jonka lisäksi pystymme tarjoamaan asiantuntijoidemme avun ja välineet akuutteihin rajoitustoimenpiteisiin.

Vahinkoilmoitukset

Kun akuutein vaihe on vahinkotilanteessa ohi, tee vahinkoilmoitus vakuutusyhtiöllesi. Omakotitaloasujat voivat tehdä ilmoituksen puhelimitse, mutta kirjallinen ilmoitus on myös hyvä tapa, etenkin laajemmissa vahingoissa.
Taloyhtiössä ilmoitus tulee tehdä välittömästi myös joko isännöitsijälle tai vuokranantajalle, riippuen asunnon omistussuhteesta. Mikäli vahinko on sattunut toimistoaikojen ulkopuolella, vahinkoilmoitus tehdään isännöitsijän sijasta taloyhtiön edustajalle tai huoltoyhtiön asiakaspalveluun. Taloyhtiösi isännöitsijä huolehtii vahinkoilmoituksen tekemisestä kiinteistön vakuutusyhtiöön ja asukas omaan kotivakuutusyhtiöönsä.

Vahingon kartoitus

RKM Group toteuttaa tarvittaessa vahingon laajuuden kartoituksen, jonka perusteella määritellään tarvittavat korjaustoimenpiteet. Laajempien vahinkojen yhteydessä kartoituksen tekee vakuutusyhtiön tarkastaja, jonka havaintojen perusteella lisäselvitykset ja tutkimukset teetetään asiantuntijayrityksellä. Mikäli vahingon syy on epäselvä, sitä voidaan tutkia tarkempien mittausten ja tutkimusten kautta. Vahingon syy määrittelee pitkälti myös vahingon korvattavuuden vakuutuksesta. Vakuutusyhtiö määrittää erikseen vahingon korvattavuuden.

Vahingoittuneiden rakenteiden purkaminen ja kuivaaminen

Vahingoittuneet rakenteet puretaan ja vahingon tyypistä riippuen tarvittaessa kuivataan. Jälleenrakentaminen voidaan aloittaa vasta rakenteiden kuivumisen jälkeen, mikä voi viedä 2-10 viikkoa aikaa. Mikäli vahingon laajuuden tai korjaustöiden vuoksi huoneistossa ei voi asua, kannattaa selvittää vakuutusyhtiön kanssa, onko tilapäisistä asumisjärjestelyistä mahdollista saada korvauksia. Lue tarkemmin vahinkosaneerauspalveluistamme.

Jälleenrakentaminen

Puretut ja kuivatut rakenteet jälleenrakennetaan vastaamaan mahdollisimman tarkasti alkuperäistä tilaansa. Halutessanne korjaustöiden yhteydessä huoneistossa voidaan suorittaa myös muita, korjaustöihin liittymättömiä remontteja. Huomioi kuitenkin, että korjaustöihin liittymättömät remontit eivät välttämättä ole vakuutuksesta korvattavia töitä.

Korjaustöiden laskutus

Korjaustöistä lähetetään lasku toiselle sopimusosapuolelle eli vakuutuksenottajalle, joka toimittaa allekirjoituksellaan varustetun laskun eteenpäin vakuutusyhtiöönsä. Saat vakuutusyhtiöltä korvauspäätöksen, josta selviää omavastuuosuutesi suuruus. Joissain tapauksissa vakuutusyhtiö maksaa sinulle koko korvaussumman, jolloin vastaat korjaustöiden laskun maksamisesta itse.

Korjaustöiden rahoitus

Mikäli tarvitset rahoitusta vahinkokorjausten toteutusta varten, sellainen on järjestettävissä OP-rahoituksen kautta. Luotto on kuluton ensimmäisen kuukauden ajan. Lisätietoja OP-rahoituksesta OP:n palvelunumerosta 0303 0303 tai internet sivuilta www.op.fi/.